Vennligst les gjennom disse vilkårene. Det er viktig for oss at du blir fornøyd og da må du ha fått med deg viktig informasjon i forkant av oppdraget.
Alle våre oppdrag omfattes av følgende forhold som det er svært viktig at du legger deg på minnet. Les dette grundig for å være godt forberedt og bidra til et suksessfylt prosjekt.
1.0 Om oppdraget
1.1 Oppdragsavtalen
Signert avtale definerer hvilket arbeid som skal utføres, hvilke produkter som skal brukes og hva dette skal koste. Trenger du å be om endringer i ettertid må dette gjøres skriftlig og kan ofte medføre prisendringer.
– 1.1.1 Kontrollmåling
Når vi bruker tall for areal eller antall terskler, trinn etc oppgitt av kunden på befaringen, uten at vi selv ha vært på stedet og målt opp, gir vi tilbudet med forbehold om endringer. Når vi starter oppdraget kontrollmåles og telles alt i tilbudet og det gjøres oppdateringer ved behov. Siden dette påvirker prisen, vil du få en varsling om at endring er foretatt med en lenke til det oppdaterte tilbudet. Dette sikrer at du alltid betaler riktig pris.
1.2 Utsettelse eller kansellering
Som selskap kan vi ved sykdom og andre forhold som påvirker vår leveransekapasitet, utsette eller kansellere oppdraget etter avtale med deg som oppdragsgiver.
For privatkunder:
Som kunde står du inntil 21 dager før avtalt oppstart fritt til å kansellere oppdraget. Ved avbestilling etter denne fristen vil du bli fakturert 50% av den avtalte totalsum for å dekke våre kostnader jfr. håndtverkertjenesteloven §39 og §40.
For bedrifter:
Dersom du er en bedrift har du ingen mulighet til å avbestille. Dersom du allikevel avbestiller tjenesten, vil du bli fakturert 75% av den avtalte totalsummen for å dekke våre kostnader jfr. håndtverkertjenesteloven §39 og §40.
1.3 Håndtering av viktige opplysninger
Informasjon som kunden vet, eller burde vite, er viktig for Johansen & Sønn gulvsliperi å motta (uansett årsak), må ikke bare gis til gulvslipere på arbeidsstedet, men må også sendes skriftlig til oss på [email protected].
1.4 Forsinkelser fra kundens side
Dersom det oppstår forsinkelser som er utenfor vår kontroll, må vi forbeholde oss retten til å avslutte prosjektet hos deg senere enn planlagt. Tiden vi anslår å bruke på et prosjekt vil forøvrig alltid være et estimat, da det kan oppstå ting underveis som gjør at det tar kortere eller lengre tid enn planlagt.
1.5 Utbedring av sprekker og skader
Sparkling av sprekker eller utbedring av skader i treverket er kun inkludert i oppdraget om det er spesifikt nevnt og priset i tilbudet. Om slik utbedring er bestilt, presiserer vi at slike reparasjoner alltid vil være synlige og at resultatet sjelden blir tilfredsstillende. Vi presiserer med dette at slike arbeider gjøres fullt og helt på kundens risiko.
1.6 Gulvets egenskaper
Kunden bærer det fulle ansvaret for alle egenskaper ved gulvet. Dette gjelder også eventuelle skjulte egenskaper ved gulvet som først kommer til syne etter at vi har påbegynt vårt arbeid. Dette inkluderer, men begrenser seg ikke til, lameller som løsner, for tynt slipesjikt, uventede fargefenomener etter behandling, misfarging som går så dypt at de ikke kan fjernes m.m. Ekstraarbeid utover avtalt oppdrag faktureres etter gjeldende satser.
Spesielt nevnes gamle heltregulv av furu/gran. Disse er fulle av kosmetiske feil, skjevheter, løse spiker, løse gulvbord, svikt, knirk, kvister som kan løsne, sprekker, glipper mellom bordene som kan inneholde sparkelrester o.l som løsner og dras opp i gulvbehandlingen m.m. Listen er på ingen måte uttømmende. Vi sliper og overflatebehandler disse gulvene på tross av alle utfordringene, men vi kan ikke avrette dem eller utbedre alle skavankene de har i forhold til nye gulv. Det eneste vi gjør er å overflatebehandle dem.
Gulv med V-fas kan ikke slipes uten at fasens uttrykk endres, eller at V-fasen forsvinner helt eller delvis. Hvordan dette spiller seg ut avhenger av flere faktorer som slitasje, skjevheter i bygget, rommenes utforming etc, og trenger ikke være enten eller. I noen områder kan V-fas være nesten intakt, og borte i andre områder. Gulv med stor V-fas er mer utsatt for dette enn gulv med liten V-fas.
1.7 Gjennomføring
Ved enkelte anledninger som ved sykmeldinger, forhøyet arbeidsmengde eller annet, vil vi benytte underleverandører for å utføre oppdrag i tillegg til våre fast ansatte. Dette har ingen betydning for deg som kunde. Vi har noen få utvalgte firmaer hvis gulvslipere er tidligere ansatte og utdannet hos Johansen & Sønn, eller de er spesielt sertifisert av oss for å kunne yte tilsvarende kvalitet og servicer som våre faste ansatte. Underleverandøren vil i disse tilfellene steppe inn på vegne av våre egne karer og du som kunde forholder deg bare til oss som du ellers ville ha gjort.
2.0 Før oppstart
2.1 Forutsetninger for oppstart
Tømte flater: Alle gulvflater skal være ryddet for eiendeler og rengjort når vi kommer. Vi flytter ikke på kundens inventar uten at dette er spesifikt avtalt i tilbudet. Er det spesifikt avtalt i tilbudet, flyttes møblene for kundens egen risiko.
Lamper og gardiner: Gardiner bør fjernes, det samme bør vegghengte eiendeler. Hengende lamper bør om mulig heves så de er over hodehøyde.
Garderober: Skal vi slipe gulv inni et garderobeskap må skapet tømmes helt, dørene fjernes og skinnen på gulvet tas bort før oppstart.
Kjøkken: Jobber vi på et kjøkken må sokkellisten på kjøkkeninnredning samt eventuelle skuffer o.l i denne fjernes før oppstart. Om dette ikke er gjort når vi starter prosjektet og vi må fjerne sokkellisten selv, er vi ikke under noen omstendigheter ansvarlige for erstatning av sokkellisten eller for skader på kjøkken eller komponenter som ble skapt i forsøket på å demontere den.
Brannslokkningsutstyr: Det skal være minst ett 6 kg pulverapparat for brannslokking tilgjengelig på oppdragsstedet i henhold til våre HMS-rutiner. Lokalt montert og tilgjengelig brannslange er et godkjent alternativ.
Strømtilgang: Det må være en 16A og to 10A strømkurser tilgjengelig, eller mer. (Vi har adapter til komfyrkontakt ved behov)
Sikringsskap: Meget viktig å unngå blokkering av sikringsskap da vi trenger tilgang der om sikringen skulle gå.
Toalett: Det må være tilgang til å benytte toalettet i lokalene, pass på om du stabler møbler etc på badet at vi fremdeles kan benytte toalettet og håndvask.
2.2 Gulvmontert ildsted
Er det gulvmontert ildsted i lokalene kommer vi til å slipe rundt dette etter beste evne. Det vil i sjeldne tilfeller kunne medføre merker på selve ildstedet m.m. og behandlingsprodukter kan trekke inn under eventuell gulvmontert glassplate o.l. og lage synlige merker/flekker. Under glassplate o.l. vil det også bli en fargeforskjell i forhold til gulvet rundt. Dette kan unngås ved at kunden får ildstedet og glassplate eller lignende fjernet før vår oppstart.
2.3 Gamle vaskemerker
Tregulv som er vasket med for mye vann har ofte mørke «vaskemerker» i skjøtene mellom endene på gulvbordene. Dette er misfarging som ikke er mulig å fjerne ved sliping. Misfargingen går vanligvis i hele treets tykkelse, men de vil vanligvis bli mindre fremtredende etter sliping og behandling.
2.4 Fargeprøver
Fargeprøver satt lokalt vil faktureres i henhold til gjeldende prisliste. Hvis kunden ønsker flere fargeprøver enn avtalt, vil vi fakturere for dette i henhold til gjeldende prisliste, uavhengig av antall fargeprøver som settes.
Dersom fargeprøvene skal settes før avtalt oppstartsdato, vil det komme en tilleggskost i henhold til gjeldene prisliste. Hvis oppdraget blir forsinket fordi kunden ikke klarer å bestemme seg for farge, vil gjennomføringen bli utsatt til første ledige dato med tilgjengelig kapasitet.
2.5 Endring av gulvbehandling
Når type behandling er skriftlig bestilt, enten ved aksept av et tilbud uten forbehold, alternativt ved aksept av fargeprøve, er dette bindende for gjennomføring av oppdraget. Ved endring av behandling etter oppstart vil hele eller deler av oppdraget måtte utføres på nytt. Ekstrakostnader i henhold til merarbeidets omfang vil alltid tilkomme og oppdraget vil få forsinket levering.
3.0 Under gjennomføring
3.1 Potensielle skader på listverk, plassbygde objekter m.m.
Må vi slipe inntil listverk vil det alltid bli noe striper og merker fra slipemaskinene, selv ved maskering da roterende maskiner enkelt sliper seg gjennom vanlig maskering. For å unngå dette må du demontere listverket før vår oppstart.
For brannmur, plassbygget inventar, kjøkkeninnredning samt alle andre typer flater eller objekter, kan vi komme borti og lage flekker, merker eller hakk. Dette må forventes, men kan unngås om kunden fjerner eller beskytter objektene særskilt før vår oppstart, slik at roterende slipemaskiner ikke kommer i kontakt med objektene og kan lage skader.
3.2 Ved malingsskader etter maskering
Maling som slipper fra underlaget på listverk, vegger e.l. når eventuell maskeringstape fjernes, er forårsaket av dårlig malerarbeid eller bruk av feil type malingsprodukter. For å utføre vår jobb må vi maskere utsatte steder. Vi bruker alltid egnede maskeringsprodukter med svak lim for å minimere denne risikoen, men en sjelden gang kan underlaget bli negativt påvirket. All maskering gjøres på kundens risiko og vi er ikke erstatningspliktige om maling skulle løsne når tape fjernes.
3.3 Avfarging på gulvlister
For å redusere faren for malingsskader maskerer vi vanligvis så lite som mulig. Det kan bety at det kan forekomme transparent/pigmentert lakk/olje/hardvoks på gulvlister.
Dette vil for de fleste være tilnærmet usynlig, men er det viktig for deg å unngå dette må du mot pristillegg bestille full maskering av gulvlister før vi påbegynner behandlingen av ditt gulv.
(PS: Maskering hindrer avfarging av gulvbehandling, men vil ikke kunne beskytte listverket mot merker fra slipemaskinene. For å unngå det må du demontere listverket på forhånd.)
3.4 Sokkel på kjøkkeninnredning
Kunden monterer selv på igjen sokkellist på kjøkkeninnredning der denne har vært tatt bort for å komme til. I noen tilfeller kan vi montere sokkelen samtidig med at vi legger siste strøk uten å skade behandlingen, og da gjør vi selvsagt det. (Dette avhenger av type behandling)
3.5 Temperatur og luftfuktighet
For å sikre kvalitet og korrekte tørke- og herdetider på gulvbehandlingen må temperatur og luftfuktighet i lokalene være innenfor gitte grenser. Vi måler dette ved oppstart, og det er oppdragsgivers ansvar å gjøre tiltak om nødvendig – sette på mer varme, bedre luftsirkulasjon eller annet som må til for at vi kan utføre vårt arbeid. Merk at om du bestiller oss til en byggeplass må du på forhånd sikre at det er minimum 15 grader og tørt i lokalet. Om ikke vil det kunne oppstå forsinkelser og tilleggskostnader.
4.0 Etter sluttførelse
4.1 Forskjeller i farge og uttrykk
Tregulv er et naturprodukt og samme behandling kan se ulik ut på nytt og gammelt treverk, eller på ulike typer av samme treslag. Variasjoner vil derfor alltid forekomme, både i farge og uttrykk på gulvet og i variasjoner i forhold til bilder og fargeprøver. Vi prøver alltid å minimere dette.
4.2 Tørke- og herdetider
All type behandling trenger tid på å tørke og herde etter at vi har gjort vår jobb ferdig. Tommelfingerregelen er at gulvet er tørt og kan tas i bruk 24 timer etter siste strøk er lagt. Vær ekstra forsiktig de første 7 dagene frem til gulvbehandlingen er herdet.
4.3 Vasking og væskesøl
Merk at alle typer behandling av tregulv kan få varige flekker om det søles væske på gulvet de første ca 7 dagene etter siste strøk er lagt. Unngå all type rengjøring og rengjøringsprodukter i denne perioden med unntak av støvsuging eller tørrmopping. Ta forholdsregler for å unngå væskesøl på gulvet.
4.4 Tildekking av nybehandlet gulv
Vær oppmerksom på at tildekking av nybehandlede gulv over flere dager kan medføre gulning/fargeforandring som kan, men ikke nødvendigvis vil, gå bort av seg selv når tildekking fjernes. Tildekking gjøres på kundens egen risiko. Merk at tepper og annet møbel/inventar som dekker gulvet over tid vil kunne gi tydelige fargeforskjeller på samme måte som du kjenner fenomenet fra trevegger m.m. Dette vil skje uansett type gulvbehandling i litt varierende grad, alt etter behandling.
4.5 Taping gulv
Det må aldri festes tape på et nybehandlet gulv. Overflatebehandlingen kan løsne fra underlaget når tapen fjernes.
Enkelte typer tape kan ødelegge gulvbehandlingen også på herdede gulv, spesielt kan lakk være utsatt. Vær derfor forsiktig med å tape på behandlede tregulv generelt.
4.6 Husdyr
Husdyr vil alltid kunne forårsake riper, misfarging, flekker og andre skader på et tregulv uansett hvilken type behandling som legges. Dette må regnes som en naturlig følge av å ha husdyr. Skader som nevnt er ingen indikasjon på at det er noe galt med behandlingen på gulvet.
4.7 Endringer i farge og uttrykk over tid
Vi gjør spesielt oppmerksom på at all behandling av treverk vil «sette seg» med tiden. Vi som leverandør av gulvslipertjenester har ikke herredømme over hvordan behandlingen på gulvet vil endre seg over tid, men typisk blir all behandling noe varmere/gulere og eventuelt litt mørkere i fargen over tid. Dette avhenger i stor grad av det spesifikke treverket i akkurat ditt gulv samt bruksmønstre, type renhold og atmosfæriske forhold i bygget.
4.8 Slitasje og vedlikehold
Et gulv er utsatt for kontinuerlig slitasje når det er i bruk. Det vil alltid være behov for vedlikehold på et tidspunkt.
Vi garanterer at oppdraget er utført forskriftsmessig og at behandlingen er lagt i henhold til produsentens anbefaling. Vi kan derimot ikke garantere noe vedrørende hvor lenge behandlingen vil vare før det igjen er behov for vedlikehold.
Noen holder gulvet pent i 20 år etter at vi er ferdige hos dem, andre sliter ut behandlingen på noen måneder. Det handler om hvordan gulvet brukes og hvordan det renholdes.
Johansen & Sønn har ikke noe ansvar knyttet til vedlikehold av gulvet. Når behovet oppstår kan kunden be om et tilbud på oppdraget eller selv finne andre måter å få vedlikeholdet utført på.
Hvor snart vedlikehold er påkrevd avhenger helt av bruksgraden, type behandling og type treverk. På produktsidene på gulvsliperen.no er det oppført informasjon om vedlikeholdsprodukter og tips for riktig renhold. Disse råd og retningslinjer må alltid følges.
Når det gjelder ulike behandlinger og deres respektive krav til vedlikehold, kan vi oppsummere følgende:
- Lakk krever tilnærmet ikke vedlikehold. Det vil bli riper i overflaten, og da kan det mattslipes og overlakkeres. Ved feil renhold kan overflaten bli grå, da kan det brukes en polish eller en refresher som får tilbake glansen. Når det på ett sted er slitt hull på lakken må hele det rommet slipes og behandles på nytt – da er det for sent for vedlikehold.
- Hardvoks tåler også mye før det må vedlikeholdes, men behandlingen vil etter hvert slites bort i gangsoner og der det er mye trafikk. Det er lurt å benytte et vedlikeholdssett og legge på hardvoks på disse begrensede områdene så snart slitasjen er synlig. Da sikrer man lang levetid på gulvet. Mulighet for lokalt vedlikehold og reparasjon. Hardvoks tørker ikke inn over tid, så der gulvet ikke brukes, som under møbler m.m. er det heller ikke behov for vedlikehold.
- Olje er en behandling som trekker inn i treverket, men den er ikke så smart at den stopper å penetrere når den først har trukket inn. Derfor vil oljebehandlede gulv sakte men sikkert tørke ut øverst etter hvert som oljen penetrerer lenger inn i treverket. Dette medfører at oljede gulv med jevne mellomrom må reoljes. Slitasjen vil sees i slitesoner først, og da kan disse reoljes. Hele gulvet, også under møbler m.m. bør vedlikeholdes når gulvet generelt oppleves som tørt.
OBS: Vi setter aldri igjen rester av behandlingsprodukter etc hos en kunde, heller ikke på forespørsel. Dette har med oppbevaring, holdbarhet og eventuell brannfare å gjøre.
4.9 Finish
Gulvet er en flate som er beregnet til å gå på. Hensikten er at treverket skal beskyttes mot slitasje og søl og ha et fint uttrykk. Det er en stor flate og treverk er et levende materiale som alltid er “perfekt uperfekt”. I kombinasjon med at alle behandlingene er transparent i varierende grad medfører dette at et vakkert ferdigbehandlet tregulv vil ha noe variasjoner, struktur, nyanseforskjeller og spill i behandlingen. Det vil også være spor etter slipingen om du leter, men det generelle inntrykket når du står og ser på gulvet er at det er et fint gulv.
Tilbud er gyldige i 30 dager
Kontakt: 45 11 16 65 eller [email protected]